מרד החליפים

קרקס הפנדמיה – פרופסור שמואל שפירא

פרופסור שמואל שפירא מגיע למרד החליפים. הלו היברוס אנד שיברוס ברוכים הבאים לעוד פרק במסע של מרד החליפים. הפעם בפודקאסט הייתה לי הזכות הענקית לראיין את פרופסור שמואל שפירא.

פרופסור שמואל שפירא, בנוסף להיותו רופא בעל תרומה אדירה למערך רפואת החירום בישראל, היה המנהל של המכון הביולוגי עם פרוץ מגפת הקורונה. הוא האדם שקיבל את המשימה לפתח חיסון ישראלי כחול לבן כדי להתמודד עם נגיף הקוביד 19.

זמן קצר לאחר סיום כהונתו במכון במאי 21, הוציא פרופסור שפירא ספר בשם קרקס ״הפנדמיה״; בו הוא תיאר את האמת שלו על מה באמת קרה במהלך הניסיון להתמודד עם המשבר העולמי. במקרה או שלא במקרה, באופן שמחזק את נרטיב הקרקס שעליו מדבר פרופסור שפירא.

הראיון שלנו נערך יום לאחר חשיפת סיפור החוזה האבוד של משרד הבריאות כפי שהתפרסם בכאן 11. שם התברר כי משרד הבריאות טען בבית המשפט שהחוזה המפורסם מול פייזר למעשה אבד ולא נמצא.

בשיחה פרופסור שפירא לוקח אותנו במסע מהרגעים בהם ראש הממשלה הטיל עליו את המשימה הלאומית החשובה ועד לשלב בו החל לצאת כנגד המדיניות של מקבלי ההחלטות ושל משרד הבריאות. זאת הייתה שיחה נעימה מאוד עם איש חריף מאוד. שהיה לי עונג רב להאזין לו ממליץ לכולם לחפש אותו בטוויטר, ההנאה מובטחת.

גבירותיי ורבותיי, פרופסור שמואל שפירא הגדול והמיוחד במינו. האזנה נעימה.

מבוא – קרקס הפנדמיה – פרופסור שמואל שפירא

בפרק הזה של מרד החליפים, אנו נפגשים עם פרופסור שמואל שפירא, איש מדע ורופא המוביל את המאבק לפיתוח חיסון ישראלי כחול לבן לקורונה. נושאים רבים נדונים בראיון, החל מההיסטריה הראשונית של הפנדמיה, דרך תהליך פיתוח החיסון, ועד לסיפורו האישי של פרופ’ שפירא.

קרקס הפנדמיה
פרופסור שמואל שפירא
מרד החליפים

חלק א’: ההיסטריה הראשונית והחלטת פיתוח החיסון

בחלקו הראשון של הפרק, פרופ’ שפירא מתאר את ההיסטריה הראשונית של הפנדמיה, כאשר העולם לא ידע מה לצפות. הוא מספר על הרגע בו נטל על עצמו את המשימה הלאומית לפתח חיסון כחול לבן, ואת הבחירה בטכנולוגיה שונה מזו שבחרו חברות גדולות אחרות.

חלק ב’: המאבק לפיתוח החיסון

בהמשך, הפרופסור מתאר את המאבקים שהיו בדרך לפיתוח החיסון, כולל התנגדויות רגולטוריות ובירוקרטיות. הוא מסביר על הבחירה בטכנולוגיה של החיסון ואת ההתלבטויות שהיו לו במהלך התהליך.

חלק ג’: ספקות וביקורות

בחלק זה, פרופ’ שפירא משתף על הספקות שעלו לו לאורך הדרך ואת הביקורת שהוא מעלה על ההחלטות שנלקחו במהלך הפנדמיה. הוא מתייחס לספרו “קרקס הפנדמיה” ולמה שהוא ראה כקרקס בניהול המשבר.

קרקס הפנדמיה פרופסור שמואל שפירא מרד החליפים

סיכום

בסופו של דבר, הראיון עם פרופסור שמואל שפירא מציג תמונה מורכבת של המאבק לפיתוח חיסון ישראלי נגד הקורונה. הסיפור הוא לא רק על המדע והטכנולוגיה שמאחורי פיתוח חיסון, אלא גם על המאבקים הבירוקרטיים, ההתלבטויות האתיות וההשפעות האישיות והמקצועיות של המעורבים בתהליך. פרופ’ שפירא מביא איתו נקודת מבט ייחודית, של אדם שסבור שהתמודדות עם הפנדמיה הפכה לקרקס מסוים.

השאלה הגדולה שנשארת פתוחה היא מה ניתן ללמוד מהניסיון הזה לעתיד. כיצד ניתן לשפר את התגובה של מערכות הבריאות והמחקר למגפות עתידיות? ועוד.

פרופ’ שפירא משאיר אותנו עם מחשבות אלו, תוך כדי שהוא ממשיך במסעו האישי והמקצועי, מודע לכך שהדרך לפתרונות אלו עדיין ארוכה ומלאת אתגרים.

לפרקים נוספים בפודקאסט “מרד החליפים” – לחצו כאן.

חליפה סלח חליפה

קרקס הפנדמיה פרופסור שמואל שפירא מרד החליפים

תוכן עניינים

קרקס הפנדמיה פרופסור שמואל שפירא מרד החליפים
דילוג לתוכן